Den svarta dockan....

Först när jag fick höra att de skulle klippa bort scenen med den svarta dockan från Kalle's jul för att den var rasistisk var min första tanke "De blir ju inte mindre rasistiskt för att vi bara ha vita kvar?" Och de verkar vara fler än jag som tänkte så. Men, innan jag började härja om de tittade jag upp saken och de rasistiska ligger inte i att dockan är svart, utan rasismen finns i att för länge sedan målade de vita svarta på detta sätt för att få dom att framstå som primitiva och korkade. Alltså är detta sätt att måla en människa på en symbol för att mörkhyde är korkade. Idag vet vi dock att interligensen inte sitter i hudfärgen och då är denna symbol olämplig att visa i TV.
 
Problemet som uppstår är dock att den yngre generationen (till exempel jag själv) har ingen aning om att dockan är tecknad som en symbol för kränkning, vilket då leder till att ingen förstår varför dockan klipps bort, vilket i sin tur leder till att vi hittar på en egen teori king de och då hittar på motargument mot våran egen påhittade teori. Jag, och de verkar vara många med mig, tycker alltså inte att de är resistiskt att visa en svart person i TV, men vi har ingen aning om att just detta sätt att måla svarta på är en symbol för att man tycker mörkhyade är korkade.
 
De var samma veva för ett tag sen med "TinTin" i boken när han är på besök i afrika. De är inte att de svarta personerna är med, eller hur deras beteenden framhävs, utan hur man tecknat dom. De är ett vist sätt som symboliserar saker som vi idag har bevisat motsatsen på.
 
Eftersom tydligen inte många viste om att dockan i grunden symboliserar att vita tycker svarta är korkade så tror jag inte heller denna docka uppmanade någon till att tycka så. Och så hopppas jag de är så åt andra hållet med, att de människor som dockan symboliserar emot inte tagit illa upp då förståelsen för vad dockan symboliserar (eller att den överhuvudtaget symboliserar något alls) inte längre finns i vår geniration. Ingen skada gjord?
 
 
Elinor
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0