Vad är det för högtid vi firar varje år?

Maria går på vägen som leder ner till byn.
Hon sjuger och hon skrattar åt lärkorna i skyn.
Hon är påväg till torget för att sälja lite bröd.
Solen stiger varm och stor och färgar himlen röd.
Så möter hon en herre på en häst med yvig man.
Han säger "Jag är kungens man och tar vad jag vill ha".
"Och du är allt för vacker för att inte ha någon man.
Följ med mig in i skogen ska jag visa vad jag kan!"
Hon tvingas ner i gräset och han tar på hennes kropp.
Hon slingrar sig och ber honom för Guds skull sluta upp.
Men riddaren bara skrattar berusad av sin glöd.
Så hon tar hans kniv och stöter till.
Och riddaren är död.
Dom fängslade Maria och hon stenades för dråp.
Men minnet efter riddaren de blir firat varje år.
Herrarna blir hjältra men folket de blir dömt.
Och vi som ser hur allt går till vi får veta att vi drömt.
 
Elinor
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0