Äta moderkaka!?

Kom en lite en på jobbet idag! Alltid lika mysigt med små kalvar (dock en massa jobb, men de får det allt vara värt!) Men kalvarna kommer aldrig själva. Ut kommer även en efterbörd med moderkaka som kalven då levt på när den legat i mammas mage.
 
I kursen jag läser nu är Oxytocin, "närhetens hormon", huvudämnet och hur man än vrider och vänder så kommer vi in på oxytocin. De är då ett signalhormon som främst finns i hjärnan, livmodern och mjölkköttlarna och lindrar stress, deprition och aggrition. När jag såg efterbörden slog det mig att jag fått höra att hästar äter upp sin efterbörd (som de flästa andra djur om de får chansen?) för att den är näringsrik och för att ta bort spår efter födsen så inte rovdjur lockas till platsen. Då tänkte jag att de måste ju vara oxytocin i efterbörden, och därför vill mamman äta upp den då oxytocis just är avslappnande och lugnande, och det kan behövas efter en förlossning!
 
Tänkte då söka på google om min teori stämde, men får då istället upp "allt fler äter upp sin efterbörd." Ja, de borde man väl egentligen. Fulla av nyttigheter!! Dock börjar jag fundera på hur dom äter den? Har ni sett en efterbörd? Den är seg som slajm, de är inte bara att tugga liksom. Lite som mjuk gummi, tuggar du pressas den bara ut men går inte av! Skär man då så små bitar så man slipper tugga och då bara kan svälja? Eller kokar man den? Håller sig alla nyttigheter kvar om man tillagar den? Vi lever trots allt i ett ganska "rikt" samhälle och känns som att.. vi kanske inte behöver efterbörden. Vi kanske överlever utan!?
 
 
Elinor


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0