Grupp 3

Jag läste Elinors inlägg om djur och mat. Jag tillhör definitivt grupp 3! När jag ser en ko tänker jag "åh lille söte kossan<3" och när jag ser en entrecote så vattnas det i munnen och jag tänker "vad ska jag ha för marinad till denhär steken". Självklart fattar jag ju att köttbit och ko är samma sak i olika utföranden, men det rör mig liksom inte. Men jag tror att det är för att jag aldrig haft speciellt nära kontakt med kor, jag har aldrig tagit hand om kor, bara sett dom gå omkring i hagen utanför huset. Jag gillar dom och dom är söta men dom är inte "mitt bekymmer".

Däremot har jag under min livstid haft väldigt mycket kontakt med höns, så jag tycker det är extremt viktigt att köpa ägg från höns som får gå utomhus och som är ekologiska. Eftersom jag vet hur höns funkar, dom vill inte va inne!
När vi på morgonen kom ut i hönsgården så stog alla 30 hönor upptryckta mot dörren och ville ut, det gick liksom inte öppna dörren utan att alla flaxade ut! Det värsta var när fågelinfluensan härjade, då fick man inte släppa ut sina tamfåglar och gissa om hönepönorna blev deprimerade?!! Det var rena rama julafton när vi släppte ut dom igen.
Jag minns också när hönseriet i Piperskärr la ner, då fick vi ett antal höns därifrån för dom skulle ändå slaktas så vi sa att vi kunde ta hand om dom. Dessa små hönor hade suttit i en putteliten bur hela sitt liv och vissa blev så chockade när dom kom ut till Solhem och friheten att dom dog av chock!! Och hönsen hade klor långa som ett finger, dom hade växt så mkt för att dom inte fick gå omkring så dom slipas ner. Så det vi fick börja med var att klippa dessa hemska klor, för annars kunde dom inte gå. Vissa hann börja gå innan vi kom till att klippa klorna och då gick dom av på helt fel ställe så blodet bara sprutade.

Ja ni förstår att när man vart med om detta så kan man INTE förmå sig köpa ägg från höns som inte fått vara fria!

FRIHET ÅT HÖNSEN!!!!

/Angelica



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0