Hallå kossan! Hör du mig?

Lyssnade på radion som vanligt och där disskuterade dom om det inte finns SLB, alltså svart-vita kor, med vita öron. Fråga slår mig: Varför i helvete skulle det inte finnas kossor med vita öron?! Ser ju någor kossor dagligen och då tänte jag "Hon är väl vitörad, eller är hon de? Ne, kanske inte... Men hon är det i alla fall! Eller ne, hon är ju fjälko..." Kommer inte på någon ren SLB som är helt vitörad.
 
Dom ringde i alla fall till någon på SLU (tror jag det var?) och hon svarade att nej, det finns inga SLB med vita öran, så läng de inte är hörselskadade. Färg-genen är tydligen sammansvettsad med nerv-genen, vilket då leder till att den svarta färg-genen är den "rätta" nerv-genen som då ger en fungerande hörsel. Det finns då INGA kor med helt vita öron. Och finns det de, har den troligen nersatt hörsel.
 
Jag tror förtfarande inte riktigt på det här.. Får gå runt på jobbet ikväll och leta rätt på en svartvit ko med vita öran, som då inte är fjälko-blandning eller är döv. De måste ju finnas?
 
 
Elinor


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0