H&M!

Tittade på "Kalla fakta" nu om H&M's arbetare i cambodja (stavning?) och hur dom jobabr 70 timamr i vecka med 3 kronor i timmen som lön. Det är svältlöner och familjerna tvingas låna pengar till mat = dom skjuter problemen framför sig då de sedan inte har råd att betala lånen. H&M's VD säger att sitvationen i cambodja(?) skulle varit värre om H&M inte hade varit där.
 
Ja, han har väl kanske engentligen rätt. Hade inte H&M beställt kläder från fabriken skulle de anstälda som syr och packiterar just H&M's kläder troligen varit helt utan jobb. Då hade de inte haf några pengar, nu får de i alla fall ihop ca 500 kronor i månaden. MEN måsta vi rika människor utnyttja de då? Ja, de hade varit värre utan H&M, men just att de utnytjar den sitvationen för att själva gå med en vinnst på flera miljoner. Kan inte arbetarna då få 10 kroner i timmen och kanske överleva? Klart att vinsten för H&M blir minder med att utgifterna för lön växer. Men kom igen!
 
H&M har billiga kläder, och det är klart man undrat hur de kan vara så? En tydlig föklaring! Men jag tänker inte ljuga, jag kommer troligen inte sluta köpa kläder på H&M.. Varför? Ja, bra kläder till bra pris! Men ju mer vi köper, ju större vinst. Och man kan kanske hoppas på att arbetarna då frå högre löner efter detta!(?) Ne, jag vet att jag bara slamrar för att jag ska verka som en bättre människa än vad jag är. Lite som när alla tycker synd om kycklingar sen köper chikennaggets på Mc Donalds.. Lite den världen lever jag i när det gälle människans rätt. Jag säger stackars dom, sen köper jag en kläning för 99 kronor!
 
 
Elinor
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0