Negerbollar? (3 dl kaffe istället för 3 mak..)

Har bakat negerbollar, vilket jag kallar de. Sen är väl de egentligen fel, men de är inte mitt fel att det hette de när jag lärde mig baka dessa små bollar! Så tänkte jag på fattiga riddare. Borde man få sänga fattiga riddare då? Ja, de finns ju inte så  mycket riddare(?) i världen idag som kan ta illa upp. Nu heter det mer soldat! Sen så är det så att det heter just fattiga riddare för att dom fattiga riddarna förr åt liknande, bröd doppat i mjölk/ägg/mjöl-blandning sen på elden! Negerbollar heter just neger av färgen. (Så egentligen skulle de kunna heta bajsbollar? Kanske inte så apptitligt..) Så finns det 15-årigar som säger "Men då borde det inte heta vitchoklad!" Ja, nu heter det ju inte brunboll, och inte ariskchoklad. Så är inte riktigt samma sak, men där emot så betyder ordet neger slav från början. Det var när de vita kom till afrika "som först civilasation och upptäckte kontinenten" så fanns det redan mörkhyade människor där, och dom blev slavar och kallade negrer. Så ordent neger betyder slav, eller kanske svart slav(?) Så ordet neger är alltså mycket mer negativt laddat än ordet vit. Men så kommer vi åter till: Precis som de inte finns fattiga riddare längre, finns det negrer som utsprungligen ordet menar? Så rent teknikst sett är det bara att alla feltolkar ordet och använder det felaktigt.
 
Får jag kalla det negerbollar? Bara vi inte kallar dom chokladbollar... DOM SMAKAR INTE CHOKLAD! Kaffeboll, kakaoboll, brun-boll-med-vita-småbollar-boll. Förslagen kan bli många. Men här till frågan: Mår alla så dåligt över att det heter negerboll?
 
 
Elinor


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0