The Bible

Har precis tittat klart på  "The Bible" på SVTplay. Hela serien är 5 delar och de gick under påsk. Som titeln avslöjar är det en historia baserad på bibeln och då hur bland annat den krisna tron kom till. Känner genast att jag blir lite hobby-krisen. Allt med Jesus är så inpräntat i hjärnan på mig så kan inte låta bli att tycka att de är intressant, hur biblen kan ha format en hel värld.
 
Igår sa jag till Mats: "Jag tror att kristendomen existerat men jag tror inte på Gud." Insåg sen när Mats upprepade vad jag sagt att de inte lät helt logiskt. Kristendomen existerar ju faktiskt nu med, men de jag menar är att jag tror ändå att allt har hänt. Moses lede folket ut från Faraos händer. Jesus spred sitt budskap och hängde på korset över påsk. Men, sen har vi människor överdrivit och ändrat historien till något övermäktigt. Finns Gud?
 
Tyvärr lyckades inte Jesus med sitt budskap kring att pengar inte hade något värde. Fy vad skönt de skulle vara om inte hela världen handlade om pengar och makt. Vad skönt de skulle bli om alla bara tog förgivet att Gud var den ända som hade rätt till makt och alla bara levde, inte blev maktgalan tyranner som bara vill ha mer och mer. De är ett fint budskap Jesus kommer med från Gud. Men, sen försöker människan göra upp regler och straffa de som ej följer människans påhittade regler.
 
Se på välden nu, så blir de när människor försöker göra Guds jobb...
 
 
Elinor


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0