Äppelpaj med hemagjord sylt!

Man måste ju självklart ha efterrätt med (haha!) Ne, självklart måste man inte de, men vi hade så mycket äpplen hemma så bestämde mig för att göra äppelpaj. Dock ville jag inte göra en stor för då blir de så.. mycket och fult när man skär upp. Dagens I-lands proble? Så tänkte att jag gjorde 3 små istället eftersom tanken var att vi skulle vara tre på fika!
 
Började då såklart med att skala, kärnaur och skiva äpplena. Kommer inte ens ihåg hur många jag använde men runt... 7 stycken kanske? Egentligen är de finast, tycker jag, med långsmala äppelbitar i paj, men nu skulle jag ju gör små pajer så då blev de små äppelbitar!
 
 
Så gjorde jag degen som vanlig smulpaj, med havregryn! 100 g rumstempurerat smör, 1 dl mjöl, 1 dl havregryn och 1 matsked socker. Så arbeta in de (vad jag ville ha en degmaskin där. Hatar att jobba smör med händerna!) så de blir en smetig deg. Plattade ut dom och gjorde som en liten kant, som självklart sen smälter i ugnen då degen består till nästan 80 % av smör! Men för att kunna lägga äppelbitarna på plats. Så hade jag i lite sirap i botten innan jag la på äppelbitarna och ca 1 matsked socker och lite kanel på äpplena. Sen in i ugnen 200 grader en stund, 20 minuter kanske?
 
 
Kom och tänka på att man skulle kunna försteka äpplena lite i honung! Gillar ju inte hunung något speciellt, men till äpplen är de gott. Då skulle man kunna skippa sockret på äpplen och ha honung istället! Finns väl att köpa mer flytande honung som man kanske bara kan hälla på, men de känns inte lika "äkta". Haha. Sen ut ur ungen, låt vila lite och så blev de grädde och sylt (mest för färgens skull! Såg så färglöst ut utan. Haha).
 
 
Elinor


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0