Bön/kikärtor-piffar med havregryn

Då jag och min sambo äter väldigt olika sorters mat och inte är hemma samtidigt så ofta och då äter på olika tider, så ha de blivit att vi inte lagat speciellt mycket mat tillsammans av samma sort. Men i veckan nu så var vi hemma och hungriga på samma gång så vi skulle göra hambörgare! Mmm!
 
Då jag inte äter kött, och inte älskar de fördiga vego-piffarna så gjorde jag självklart egna bön/kikärtor-piffar! Jag körde på ca 200 g kikärtor och 200 g kidneybönor som jag mixade till en inte allt för abtitretande smet. Sen i med ett ägg (självklart från frigående utomhus höns), 1 dl havregryn och massa krydda efter smak. Så frmade jag dom med två skedar och stekte dom på rätt låg värme se de fick "mogna" i plattan ordentligt och verkligen bli en piff! De blev 7 biffar av detta!
 
 
Superenkelt så tillomed jag klarar av de som lärde mig stänga på en spis vid 17 års ålder! Rätt så nyttigt med de de inte är någt fett eller socker i, och jag använde havregryn som är rikt på långsamma kolhydrte och mättar bra! Myckte protein blir det med vilket är bra då jag inte får i mig de genom kött. Tummen upp säger jag, och såhär gott blev det sen!
 
 
Elinor
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0