En bönit kladdig kaka!

Hittade ett recept på fitspooration's blogg där hon hade svarta bönor i en kladdkaka. Hur smakar de måntro? Var tungen att testa, men gjorde små ändringar. Bönor smakar som sagt var inte så mycket viket gjorde det svårt för kakan att smaka "böna" eftersom dom då inte ger av sig någon smak. Så bara för att skippa mjölet och ändå få en stadig smet passar ju egetligen bönor alldeles utmärkt! Jag gjorde sähär:
 
ca 250 g uppblötta svarta bönor
2 st bananer
1,5 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
4 msk flytande kokosfett
2 ägg
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa bönorna och bananen till en smet utan klumpar.
Blanda i övriga ingridienser och smörj formen (jag smöde med linfröolja).
In i ugnen i ca 15 min för att sedn låta den stå på eftervärme i 10 min.
Låt svalna och servera hur du vill!! Men, något sött som hallon är att rekomendera!!
 
Jag tyckte den blev väldigt lagom god! Sådär så den kändes som en sötsak men ändå inte så man inte kunde behärska dig över dess godhet! Haha. Sambon tyckte dock att de saknades socker, men med hallonen till blev de lagom! Smakade väldigt mycket kakao så kan säkert dra ner på de till 1 dl, men i receptet jag fick inspirationen från användes choklad-protein pulver och då tog jag lite mer kakao istället, vilket blev lite för mycket. Men helt klart värd att testa och kommer göra den fler gånger!!!
 
 
Elinor
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0