Männiksors liv och själ i skatt!

Jag förstår verkligen ingenting av skattesystemet. Jo, de gör jag. Men tänkte försöka räkna på hur stor min återbäring (eller restskatt) blir iår. Eller blev förra året men får ut (eller måste betala tillbaka) iår. Fick tillbaka en summa förra året och jobbet drar lite extra just för att de inte ska bli restskatt. Skönt! Sååå... Jag har lärt mig att de är en tredjedel av lönen som jag ska betala i skatt varje månad, alltså 33,3333333.....osv i all oändlighet.... % skatt. Så, 34% av min skatt dras. Så läste jag på skatteverkets hemsida att för varje 1000-lapp du tjänar ska 300 kr gå till skatt.
 
När jag räknar så blir de några 1000-lappar tillbaka iår. Så bara för att kontrollräkna så räknade jag på lönen 2011, då jag jobbade 7,5 månad och fick tillbaka väldigt mycket mer i skatt än vad de borde varit om jag räknar som skatteverket, alltså 300 kr / 1000 kr lön. Då blev skillnaden på vad jag borde betalat och vad jag betalat någon 1000-lapp. Men, fick tillbaka mycket mycket mer som sagt. Och om ja då räknar på hela årsinkomsten och sen de som skatteverket tillslut fick in av mig blev det bara att jag betalade 18% skatt.
 
Varför gjorde jag de? Har jag räknat fel? Hur räknar man? Hur mycket ska jag räkna på iår? Tror det får bli en överraskning när dagen är här. Man får väl deklarationen i mars?! Hur eller hur är det väl sällan så att man får tillbaka skatt om de inte är rätt, så antar att jag räknat fel, vilket jag inte förstår hur!!!!!(?) Hjälp mig?
 
 
Elinor


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

angelicaelinor.blogg.se

Hej vi är två vänner som känt varandra sedan urminnes tider som har i stort sett ingenting gemensamt! DÄRFÖR tänkte vi att vi skulle starta en blogg tillsammans! En blogg som då kommer bli väldigt varierad!

RSS 2.0